Οι καλοί και οι κακοί πειρατές

 
''Οι πειρατολόγοι κι οι πειρατομελετητές,
στο βιβλίο αυτό μέσα θα βρούνε
τι λένε οι καλοί και οι κακοί πειρατές
αν τα καράβια τους συναντηθούνε!'' 

Αυτό είναι ένα διαφορετικό πειρατικό βιβλίο!
Υπάρχουν καλοί και κακοί πειρατές.
Οι πειρατές του βιβλίου αναμετρώνται
με πανέξυπνες στιχομυθίες
που σε κάνουν να χαμογελάς,
και γρήγορα να σκάσεις από τα γέλια.
Αστείο.. παιχνιδιάρικο.. κεφάτο.. πολύχρωμο!
Είναι όμως μόνο αυτό;
Συχνά ξεχνάμε ότι τα λόγια μας πληγώνουν.
Ο λεκτικός εκφοβισμός είναι από τις πιο 
συνηθισμένες μορφές βίας.
Αφορά όλες τις ηλικίες και συμβαίνει
παντού.. στο σχολείο, στο δρόμο, στο σπίτι,
σε δημόσιους χώρους.
''Οι κακοί πειρατές λένε Επίθεση! 
Με μπαρούτι γεμίστε τα κανόνια!!
Και οι καλοί πειρατές ρωτούν: θέλετε τυρί στα μακαρόνια;''
Άραγε τι μπορείς να απαντήσεις
σε κάποιον που σε ενοχλεί και τα βάζει μαζί σου;
Πώς μπορείς να τον αγνοήσεις;
Οι καλοί πειρατές βρίσκουν 
τον πιο όμορφο τρόπο!
Μετατρέπουν κάθε πρόταση 
των κακών πειρατών σε ένα πανέξυπνο πείραγμα!
Έτσι τους δηλώνουν με ένα πρωτότυπο
τρόπο, πως αυτοί δεν θέλουν 
να τα βάλουν με κανένα.
Απαντούν στη βία χωρίς βία!
Και αυτό δεν είναι εύκολο.
Αυτό θέλει θάρρος και δύναμη.
Ποιός θα τολμήσει να ενοχλήσει
κάποιον.. που δεν δείχνει την ενόχληση του,
που δεν δείχνει τον φόβο του;
Γιατί είναι αλήθεια δεν είναι πάντα
πιο δυνατός αυτός που χρησιμοποιεί τη βία!
Οι κακοί πειρατές λένε:
''Τι θα γίνει, δεν πιάνουν σε σας οι φοβέρες;''
Και οι καλοί πειρατές λένε:
''Συγνώμη είναι Τρίτη και φοβόμαστε μόνο Δευτέρες!''
Επισκεφτείτε τον ιστότοπο του βιβλίου 
για να μάθετε περισσότερα
 πατώντας την παρακάτω εικόνα:
Οι καλοί πειρατές και οι κακοί πειρατές, 
του Αντώνη Παπαθεοδούλου και της εικονογράφου
Ίριδας Σαμαρτζή  aπό τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος, 
τιμήθηκε με το Βραβείο εικονογραφημένου βιβλίου
από το Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για το 2011.
Ακούστε ένα απόσπασμα από το βιβλίο 
πατώντας την παρακάτω εικόνα:
 
 

 

 

Με λόγια…και εικόνες ...... όσα συνέβησαν… Στα πλαίσια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της φιλαναγνωσίας και στοπ στη βία, οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης προσκάλεσαν τον συγγραφέα Αντώνη Παπαθεοδούλου για να τους παρουσιάσει το βιβλίο του, “Οι καλοί και οι κακοί πειρατές”. Ένα βιβλίο, που πραγματεύεται με ατάκα τη λεκτική βία, που τόσο έντονα βιώνεται από τα παιδιά στο σχολείο και μεταλλάσσεται σε μορφή και ένταση . Η αισιόδοξη όμως ματιά του συγγραφέα, όπου με ελκυστικό και χιουμοριστικό τρόπο αποκρούει τη λεκτική βία μεταμορφώνοντας την σε συγκατάβαση και πρόσκληση για επικοινωνία, έδωσε μετά από έντονο προβληματισμό ένα δημιουργικό έναυσμα στους μαθητές. Μετέτρεψαν την ανάγκη τους για συμμετοχή στην πρόληψη της βίας, σε δημιουργία. Πατώντας στα χνάρια του Αντώνη Παπαθεοδούλου , που τόσο τους ενθουσίασε έδωσαν τη δική τους οπτική, με δικές τους ατάκες και εικόνες. Αλλαγή πλεύσης; Όμως όλοι γνωρίζουμε που μπορεί να σε οδηγήσει ένα βιβλίο , που μπορεί να σε παρασύρει και πόσα μα πόσα ..... ....ανακαλύπτεις ...."ψάχνοντας"....παρέα με τα παιδιά! Και ενώ όλα πήγαιναν με το "πλάνο " , ξέρουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί σε τι αναφέρομαι ,στόχοι ,σκοποί και ........." όταν ολοκληρώθηκε η μορφή του βιβλίου προέκυψε ένας νέος προβληματισμός και αναγκαιότητα. Στη διαδρομή της ανάλυσης-έρευνας για τη λεκτική ενδοσχολική βία, ερευνώντας τα χαρακτηριστικά των θυτών αλλά και των θυμάτων, το ενδιαφέρον μας επικεντρώθηκε σε μια συγκεκριμένη ομάδα: τους μαθητές που "υπολείπονται" στη γνωστική απόδοση λόγω των μαθησιακών τους δυσκολιών και πολύ συχνά όχι μόνο στην αυλή αλλά και μέσα στην τάξη εισπράττουν (με ατάκα), λεκτική βία από τους συμμαθητές τους! Θύματα που πολλές φορές γίνονται θύτες στην αυλή του σχολείου ή στη γειτονιά αναπαράγοντας διάφορες μορφές βίαιης συμπεριφοράς. Το φαινόμενο παρατηρείται συχνότερα σε μεγαλύτερες τάξεις,ιδιαίτερα προς τους μαθητές που δε διαβάζουν καλά! Με αφορμή αυτό το γεγονός το βιβλίο πήρε και μια άλλη μορφή. Μια μορφή που θα είναι πολύ πιο εύκολο κατανοώντας τα μηνύματα, να διαβαστεί από μαθητές με δυσλεξία και να τους φέρει κοντά στον κόσμο των λογοτεχνικών βιβλίων.*

Η αφορμή δόθηκε από το βιβλίο του δυσλεκτικού μαθητή Χένρικ Ρίκο Ζούπαν «Πώς σχηματίστηκε η λίμνη Λεντ», ο οποίος έγραψε με έναν ξεχωριστό τρόπο το βιβλίο του, απευθυνόμενος σε δυσλεκτικούς μαθητές. Στηριζόμενοι σ’ αυτό φτιάξαμε ένα βιβλίο με πράσινα γράμματα και με πορτοκαλί χρώμα γράφτηκαν τα «ιδιότροπα» γράμματα, που συνήθως μπερδεύουν τους δυσλεκτικούς μαθητές Η αντίθεση μεταξύ του χαρτιού και των γραμμάτων δεν είναι πολύ έντονη, τα χρώματα είναι "ήσυχα" και μεταξύ των γραμμών και των γραμμάτων τα διαστήματα είναι μεγαλύτερα από τα συνηθισμένα Με το συγκεκριμένο τρόπο αναζητώντας τη γνώμη των ειδικών, διαβάζοντας βιβλία, άρθρα, αλλά και με τη βοήθεια μαθητών που έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση και εφαρμόζουν αυτό το project προσπαθήσαμε συνδυάζοντάς τα να αποφασίσουμε ποια γράμματα που δημιουργούν πρόβλημα θα γίνουν πορτοκαλί . Κάπου εκεί συνειδητοποιήσαμε πως μάλλον η δυσλεξία δεν έχει μορφές, είδη ή καλύτερα έχει, είναι τόσα όσοι και οι δυσλεκτικοί μαθητές. Η μοναδικότητα της κάθε περίπτωσης μοιάζει μοναδική! Γι αυτό αποφασίσαμε να επιλέξουμε σε πρώτη φάση τα γράμματα που "βρίσκονται σ΄ένα κοινό τόπο "στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς όμως να έχει σταματήσει κάπου εδώ η έρευνα μας που περιμένουμε να φωτιστεί από τις δυσκολίες και τις ανάγκες των συγκεκριμένων μαθητών.(Σε μελλοντική δημοσίευση μας θα αναφερθούμε αναλυτικότερα) .....προς το τέλος Το τέλος αυτού του ταξιδιού το αφιερώσαμε με τους ήχους της καρδιάς μας ,σ΄όλους τους ξεχωριστούς -διαφορετικούς μας φίλους με μία θεατρική παράσταση στη νοηματική! Η ολοκλήρωση της ιδέας μας άρεσε πολύ. Ελπίζουμε να αρέσει σ΄εσάς , στους μαθητές μας και στον κ. Αντώνη Παπαθεοδούλου, που τον ευχαριστούμε πολύ για την παρουσίαση του βιβλίου του.*ΣΗΜΕΙΩΣΗ Επιλέξαμε να δουλέψουμε αυτό το κομμάτι του προγράμματος με το συγκεκριμένο βιβλίο γιατί το θεωρήσαμε πολύ στοχευμένο προς το θέμα του προγράμματος , περιορισμένο ως προς την έκταση κειμένου της κάθε σελίδας ,καθώς τα παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση απωθούνται από μεγάλες παραγράφους και για την εξαιρετική του εικονογράφηση η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην κατανόηση κειμένου για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Ιδιαίτερα δε ο τρόπος που επέλεξε ο συγγραφέας , το χιούμορ , για να προσεγγίσει ένα τόσο φορτισμένο θέμα όπως αυτό της βίας μας απέδειξε μέσο της αποδοχής του από τα παιδιά πως ήταν το πιο ιδανικό για να προκαλέσουμε -προβληματίσουμε τους μαθητές. 

ΣΤΑΔΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 

  • Ανάγνωση του βιβλίου και ανάλυση περιεχομένου 
  • Δραματοποίηση του βιβλίου 
  • Ανάγνωση άλλων βιβλίων 
  • Κατασκευή σκηνικών από ανακυκλώσιμα υλικά ,εφημερίδες,περιοδικά,μπουκάλια,κουμπιά,υφάσματα,μαλλιά.... 
  • Απόδοση της θεατρικής παράστασης στη νοηματική(Χωριστήκαμε σε δυο ομάδες με κόντρα ρόλους ,στους καλούς και κακούς πειρατές για την παράσταση. Τους κακούς πειρατές απέδωσαν οι πιο "ήσυχοι" μαθητές και τους καλούς πειρατές οι πιο "φασαριόζοι".) 
  • Δημιουργία βιβλίου με δικές μας ατάκες και εικονογράφηση 
  • Προσαρμογή του βιβλίου για δυσλεκτικούς μαθητές 
  • Παιχνίδι Μαθήματα

.ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ δεκαδικοί αριθμοί( μετατροπές δεκαδικών σε ακεραίους ,συμμιγείς, πολ/σια και υποπολ/σια ,άξονες συμμετρίας) ΙΣΤΟΡΙΑ ιστορικοί περίοδοι παρουσίας πειρατών και η δράση τους( η βίαιη συμπεριφορά και τα αποτελέσματά της) ΓΛΩΣΣΑ Η ποιητική απόδοση κειμένου στα παιδικά λογοτεχνικά βιβλία,στίχος ομοιοκαταληξία, συνηρημένα ρήματα και ρήματα με αρχαίες ελληνικές ρίζες (αφόρμηση από πειρατεία πειράω-ῶ) Ανάγνωση βιβλίων με θέμα τη βία αλλά και τους πειρατές ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ,κατασκευή σκηνικών,ζωγραφική ,παιχνίδι Κ.Π.ΑΓΩΓΗ σύγχρονη πειρατεία (π.χ. πειρατεία μουσικής) , η ενδοσχολική βία (μορφές βίας με έμφαση στη λεκτική ,τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης), σεβασμός στη διαφορετικότητα, νοιάζομαι για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα: Kαλοί και κακοί πειρατές εν δράσει......

 

 

 

 

  • Άραγε τι μπορείς να απαντήσεις σε κάποιον που σε ενοχλεί και τα βάζει μαζί σου; Οι καλοί πειρατές βρίσκουν τον πιο όμορφο τρόπο! Απαντούν στη βία χωρίς βία! Απολαυστικό βιβλίο που διαβάζεται από όλες τις ηλικίες γιατί η λεκτική βία μας αφορά όλους και συχνά ξεχνάμε πόσο πληγώνουμε ακόμη και με τα λόγια μας.
Ανθούλα Σερλιδάκη
  • Ποιος είπε ότι πάντα το κακό κερδίζει;
Ποιος είπε ότι οι καλοί δεν μπορούν ν” αντισταθούν;
Πάντα, σε οτιδήποτε άσχημο μας συμβαίνει, υπάρχει και η άλλη όψη, η αισιόδοξη. Και όλα αυτά μάς τα  δείχνει ο Αντώνης Παπαθεοδούλου με χιουμοριστική διάθεση
στο πολύ όμορφο βιβλίο του «οι καλοί και οι κακοί πειρατές» με λόγο λιτό, ζωντανό, καθημερινό και  εικονογράφηση πολύ ελκυστική. Ένα βιβλίο που δύσκολα το αφήνεις από τα χέρια σου και ακόμα πιο
δύσκολα γλιτώνεις από την επιμονή των παιδιών σου που θέλουν να το ακούσουν «…μόνο μια φορά ακόμα, αλήθεια!…»
Ιωάννα Τσισμαλίδου